Klassikkojen lumoissa

verhoilukangasta autoon

Ajanmukaisen verhoilukankaan valinta on osa klassikkoauton entisöintiprojektia.

Viime kesänä osallistuin Teollisuustaiteen liitto Ornamon 100-vuotisjuhlanäyttelyyn. Arkkitehti Tuomas Toivosen kuratoima Tulevan perinne -näyttely järjestettiin Helsingin Taidehallissa, ja siellä esiteltiin suomalaisten nykymuotoilijoiden työskentelyprosessia sekä tuotesuunnittelun helmiä menneiltä vuosikymmeniltä. Monipuolinen kattaus piti sisällään niin uniikkeja taide-esineitä kuin teollisesti valmistettuja massatuotteitakin, yhtä kaikki suunnittelijan työpöydällä alkunsa saaneita!

Kangas Renault Dauphineen

Kangasmalleja vanhassa autoesitteessä.

Oma näyttelytyöni oli klassikkoauton verhoilukangas. Esillä oli Renault Dauphine vuosimallia 1963, tai paremminkin auton kori uudelleen verhoiltuine penkkeineen ja ovipaneeleineen. Projektin toteutumisesta saan kiittää porilaista autoharrastajaa Sami Luotoa sekä tamperelaista verhoilijaa Harri Mäkistä. Sami kaivoi korin tallistaan, laittoi sen esittelykuntoon ja hoiti kuljetukset. Harri puolestaan etsi kankaan sävyihin sopivaa tekonahkaa ja verhoili auton täysin alkuperäistä vastaavaksi.

Kankaan teettäminen tilaustyönä kannattaa, kun klassikko halutaan entisöidä vanhaan loistoonsa, eikä materiaalia saa enää tehdasvalmisteisena. Myös museorekisteröinnin edellytyksenä on, että auto on sisustaa myöten ajanmukainen. Verhoilukankaiden kutominen vanhojen mallien pohjalta on kunnianosoitus autoilun satavuotiselle historialle ja kulttuuriperinteitä vaalivalle entisöintiharrastukselle. On tärkeää, että myös jälkipolvet saavat nauttia uskomattoman rikkaista kuoseista ja väriyhdistelmistä, joilla viime vuosituhannen muotoilijat ovat autojen sisustoja verhoilleet.

Rakas auto

Lähes jokaisella meistä on jonkinlainen suhde autoon ja autoiluun. Vielä 1970-luvulla auto oli kuin perheenjäsen – siitä pidettiin hyvää huolta ja valokuvissa sen vieressä poseerattiin hymyillen. Nykyisin autoon suhtaudutaan vähemmän tunteellisesti, mutta statussymbolina se on edelleen vahva. Autojen muotoilussa on vuosikymmenien kuluessa tapahtunut melkoisia muutoksia. 1980-luvulla ennen niin persoonalliset automerkit alkoivat sulautua samannäköiseksi massaksi. 2000-luvun alussa kehitys alkoi taas mennä päinvastaiseen suuntaan, ja tänä päivänä moniin automerkkeihin on haettu piirteitä vanhoista malleista. Autoverhoiluun tämä kehitys ei vielä ole vaikuttanut, mutta on vain ajan kysymys, milloin valmistajat alkavat kiinnittää asiaan huomiota.

Tällä hetkellä Suomessa on noin satatuhatta rekisteröitynyttä vanhojen autojen harrastajaa, ja luku kasvaa koko ajan. Nostalgian kaipuu on valtava, ja eri tyylisuuntien kertaamiseen kuuluu myös vanhojen autojen entisöinti. Autoharrastus tuo ihmisille hyvää mieltä ja on kiireettömyydessään tervetullutta vastapainoa arkiselle aherrukselle. Toisin kuin voisi kuvitella, vanhojen autojen harrastaminen on moneen muuhun vapaa-ajan toimintaan verrattuna ekologista. Suurin osa vuodesta kuluu omassa tallissa, samoja osia kierrätetään niin pitkään kuin mahdollista ja varsinaista ajoa on etenkin museoautojen kohdalla vain kuukauden verran vuodessa.

verhoilukangasta autoon

Kangasrekonstruktiossa sekä kuosin että värin on oltava kohdallaan.

Autonverhoilukankaista yhdeksi suosikikseni on noussut Butterflyiksi nimetty nelivärinen ruutukangas. Juuri se sama, joka oli näyttelyssäkin esillä. Kankaan salaisuus aukeni minulle vasta viikkoja kestäneen tutkimusmatkan avulla. Analysoin kangasta ensin purkamalla sitä lanka langalta, sitten piirsin värillisiä luonnoksia ruutupaperille ja lopulta kudoin tietokoneohjatuilla kangaspuilla lukuisia sidoskokeiluja. Varsinaisen kankaan kävin valmistamassa teollisella kutomakoneella Tekstiiliverstaalla Hämeenlinnassa. Nyt samalla kankaalla on verhoiltu jo kolme Renault Dauphinea – tai kuten autoharrastajien keskuudessa tavataan sanoa – sämpylää.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s