Oikeutta tekstiilityöläisille

eettinen tuotanto

Tekstiiliteollisuus työllistää miljoonia ihmisiä eri puolilla maailmaa.

Vaatteiden eettisyydestä puhutaan paljon, mutta yksittäisen ihmisen keinot vaikuttaa tuotannon epäkohtiin ovat vähissä. Vallalla on uskomus, että erityisesti halpavaateketjut valmistuttavat tuotteensa arveluttavissa olosuhteissa nälkäpalkalla. Kallis hinta ei kuitenkaan kerro mitään vaatteen eettisyydestä, etenkin jos kyseessä on monikansallinen luksusbrändi, joka pelkän logonsa ansiosta pystyy painamaan hintalappuun yhden numeron lisää. Sama koskee tietysti myös muita tekstiilejä. Yhtä lailla kuin vaatteita ja asusteita, myös sisustustekstiilejä valmistetaan päivänvaloa kestämättömillä työehdoilla. Samat ongelmat tulevat vastaan aina, kun kyseessä on tekstiilien massatuotanto, jonka perimmäisenä tarkoituksena on maksimoida yritysten voitto.

eettisesti valmistetut vaatteet

Eettisyyttä on tarkasteltava koko tuotantoketjun osalta.

Valtaosa Suomeen tuotavista tekstiileistä valmistetaan Aasiassa, jossa muhivat myös vakavimmat ongelmat: ylipitkät työpäivät, riittämätön palkka, vapaapäivien puute, työturvallisuuden laiminlyönti ja lapsityövoiman käyttö. Yleensä työntekijöille ei ole myöskään tarjolla minkäänlaisia työterveyspalveluja saati muuta sosiaaliturvaa.

Pelkän valmistusmaan perusteella ei kuitenkaan kannata tehdä tuomiota, sillä kyllä suuri osa ulkomaisistakin tehtaista hoitaa asiansa mallikelpoisesti. Ja harva tekstiilituote edes on sataprosenttisesti suomalainen, kun sitä aletaan tarkastella muunkin kuin ompelutyön osalta. Työvaiheita teetetään ulkomailla säästösyistä, mutta myös siksi, että kotimaasta ei tahdo enää löytyä kovinkaan monipuolista tekstiilialan osaamista saati konekantaa, raaka-aineista puhumattakaan. Ulkomainen alihankinta on tätä päivää, mutta se ei saa tarkoittaa samaa kuin riistäminen.

Toimintaa eettisyyden puolesta

Ihmiset ovat nykyään hyvin kiinnostuneita siitä, miten voisivat omalla toiminnallaan edistää eettisesti kestävää tuotantoa. Mielestäni paras tapa viedä sanomaa eteenpäin on asian ottaminen puheeksi liikkeiden myyjien ja sisäänostajien kanssa. Yksittäisiin tuotemerkkeihin kohdistuvia boikotteja ei enää juuri suositella, sillä ongelmilla on tapana siirtyä. Tosin määrän korvaaminen laadulla tai ylipäätään shoppailun vähentäminen ei koskaan voi olla pahasta!

Suuren muutoksen aikaansaamiseksi tarvitaan kuitenkin myös järjestäytynyttä toimintaa. Eettisen kaupan puolesta ry tekee aktiivisesti työtä inhimillisempien työolojen edistämiseksi. Yhdistys on mukana kansainvälisessä Puhtaat vaatteet -kampanjassa, joka ajaa tekstiilityöläisten oikeuksia kaikkialla maailmassa. Lähtökohtana on, että jokaisella työntekijällä tulee olla oikeus hyviin ja turvallisiin työolosuhteisiin sukupuolesta, iästä, kotimaasta ja asemasta riippumatta.

Puhtaat vaatteet -kampanja kannustaa työntekijöitä järjestäytymään ja neuvottelemaan työehtosopimuksista. Se myös vetoaa yrityksiin ja maiden hallituksiin sekä levittää kuluttajille tietoa aiheesta. Kun riittävän suuri joukko ihmisiä on saman asian takana, on tehtaiden pakko muuttaa toimintamallejaan. Muutos ei tapahdu hetkessä, mutta ihmisoikeuksien puolesta kannattaa taistella.

Mainokset

5 ajatusta artikkelista “Oikeutta tekstiilityöläisille

  1. Hyvä kirjoitus jälleen kerran! Kiitos Katja!
    Myyjien kanssa keskustelun sijaan suosittelisin suoraa palautetta joko yrityksen sisäänostajalle tai yrityksen johdolle, sillä myyjät eivät valitettavasti enää nykysuomessa pysty vaikuttamaan siihen mitä kaupassa myydään.

  2. Kiitos Hanne itsellesi hyvästä kommentista! Näinhän se on, että ainakaan ketjuliikkeissä myyjillä ei ole juurikaan päätösvaltaa, ja näin ollen kaikkein parasta olisi, jos asiakkaat ottaisivat yhteyttä suoraan sisäänostajaan tai johtoon. Kynnys tähän voi monella kuitenkin olla korkea, ja siksi toivoa sopii, että myös myyjille esitetyt toiveet saavuttaisivat oikean kohteen. Ymmärrän kyllä senkin, että myyjät voivat joskus tuntea olonsa aika voimattomiksi, etenkin jos eivät itsekään saa tietoa tuotteiden alkuperästä. Mutta myyjä voi myös kannustaa asiakasta lähestymään sisäänostajaa – myös tämä mielestäni hyvää palvelua, ja osoittaa että myyjä itsekin on asiasta kiinnostunut!

  3. Kiitos, Katja, hyvästä artikkelsta, jossa nostat esille todella tärkeän asian. On hienoa, että innostat keskustelun jatkamiseen ja annat samalla vinkkejä siitä, miten voisi konkreettisesti vaikuttaa asioihin. Omat valinnat ovat tärkeitä, tiedon hankkiminen niiden pohjaksi kannattaa ja palautteen sekä kysymysten esittäminen oikeille tahoille tuottaa vähitellen tulosta, kun tarpeeksi moni tarttuu asiaan.

  4. Kyllähän tästä asiasta on puhuttu jo vuosikausia, mutta valitettavasti aihe on aina vain ajankohtainen. Näen kyllä että muutos on mahdollinen, kun sitä ajetaan tarpeeksi suurella joukolla ja etenkin alan yritysten toimesta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s