Weecos – kestävää kaupankäyntiä

weecos

Suurin osa Weecosissa myytävistä tuotteista valmistetaan piensarjatuotantona. Neulevaatteet: Uhana Design. Kuva: Jaakko Kahilaniemi.

Vastikään avattu Weecos on tervetullut täydennys verkkokauppojen joukkoon. Viimeisen puolentoista vuoden ajan kypsytelty sivusto on syntynyt ideasta perustaa uusi myyntikanava korkealaatuisille, eettisesti ja ekologisesti valmistetuille tuotteille. Kotimaiseen, mutta kansainvälisillekin markkinoille pyrkivään verkkokauppaan on haettu vaikutteita muun muassa amerikkalaisesta Etsystä, joka on saavuttanut suuren suosion designin ja käsitöiden myyntikanavana. Weecosissa erilaisia tuoteryhmiä on enemmän, mutta niitä kaikkia yhdistää ajatus tukea kestävämpää elämäntapaa.

Ajatuksista tekoihin

Kysyin Weecosin toimitusjohtaja Janne Niemiseltä, millainen on weecoslaisesta näkökulmasta kestävä elämäntapa. Hänen mukaansa yhtä oikeaa vastausta ei ole, ja myös sivuston perustajajoukko on käynyt aiheesta väittelyjä. Seuraavista asioista kaikki ovat olleet kuitenkin samaa mieltä: kestävä elämäntapa on ennen kaikkea ympäristöstä, ihmisistä ja eläimistä välittämistä, omien valintojen harkitsemista ja punnitsemista eettisistä ja ekologisista lähtökohdista sekä sellaisten tuotteiden suosimista, joilla voidaan korvata kestävää kehitystä jarruttavia tuotteita.

Tarpeellista tavaraa

Tällä hetkellä Weecosissa on tarjolla etupäässä naisten ja lasten vaatteita sekä laukkuja ja koruja. Myös sisustusesineitä on kertynyt mukavasti. Edellä mainittuihin tuoteryhmiin, samoin kuin miesten pukineisiin, haetaan kuitenkin edelleen täydennystä, joten muotoilijoilla on nyt loistava tilaisuus tarjota mukaan omia tuotteitaan. Lisäksi valikoimaan toivottaisiin enemmän päivittäistavaraa kuten kosmetiikkaa, kodinhoitotuotteita ja terveyttä edistäviä elintarvikkeita.

kotimainen tuotanto

Herra Hauki hykertelee tyytyväisenä. Pehmolelu ja kuva: Punainen Norsu.

Yritys voi perustaa sivustolle oman verkkokaupan, kunhan täyttää seuraavat kriteerit: ammattimaisuus, korkelaatuiset ja kestävät tuotteet, tuotteiden elinkaaren tuntemus sekä kiinnostus ympäristön, ihmisten ja eläinten hyvinvointia kohtaan. Näistä periaatteista pidetään kiinni myös jatkossa, eli seula on yhtä tiukka niin uusien kuin vanhojenkin kauppiaiden suhteen.

Iso joukko osaajia

Weecosin takana on kuuden ammattilaisen tiimi. Yrityksen markkinoinnista ja asiakaspalvelusta vastaa Janne Nieminen. Yhteyttä kauppiaisiin pitää Anna Kurkela, jonka vastuulla on myös arviointikriteerien kehittäminen ja tapahtumatuotanto. Käyttöliittymän suunnittelusta, palvelun toiminnasta, teknisestä tuesta ja yrityksen päivittäisistä käytännön asioista vastaa Hanna Lusila. Sivuston graafinen ilme puolestaan on Jaakko Rantasen käsialaa, teknisinä toteuttajina ovat olleet Antti Lusila ja Rajid Paudyal.

kotimainen käsityö

Ajatonta kauneutta. Rannekoru ja kuva: Humbugi Asuste.

Taustajoukko on vahva, mutta kauppaa ei tehtäisi ilman tuotteiden valmistajia ja myyjiä. Jotta Weecos toimisi myös kauppiaiden kannalta mielekkäällä tavalla, sitä on alusta saakka ollut kehittämässä seitsemän pirkanmaalaista yritystä: Humbugi Asuste, Kätkö Vintage, Laurase, Muka va, Papu, Terho ja Think Today.

Uusia myyjiä otetaan joukkoon sitä mukaa, kun sopivia ilmaantuu. Kahdenkymmenen prosentin välityspalkkiota vastaan Weecos tarjoaa puitteet eli kauppapaikan ja markkinoinnin sekä huolehtii asiakaspalvelusta ja maksuliikenteestä. Tuotteista ja niiden toimituksesta vastaa jokainen kauppias itse, joten luonnollisesti tuotannon on oltava kunnossa heti alusta alkaen.

Verkko-ostoksia Weecosin hengessä

Asiakkaitakin kauppa tietysti tarvitsee! Koska Weecos on suunnattu ennen kaikkea ihmisille, jotka haluavat elää eettisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla, sivustolta löytyy ohjeita tämän tavoitteen toteuttamiseksi myös ostoksilla. Weecos ei pyri ratkaisemaan kaikkia kulutuksen aiheuttamia ongelmia, vaan helpottaa ostopäätöstä silloin, kun on aika hankkia jotain uutta. Weecos Lifestyle -osiossa kehotetaankin pohtimaan, mitä ylipäätään tarvitsee, ja välttämään heräteostoksia.

Mainokset

One thought on “Weecos – kestävää kaupankäyntiä

  1. Ystäväni oli huomannut artikkelissa virheen, jonka haluan heti oikaista. Verkkokauppa Etsyssä on käsityön ja designin lisäksi paljon muitakin tuoteryhmiä, muun muassa leivonnaisia, kosmetiikkaa, askartelu- ja käsityömateriaaleja, kasvien siemeniä, toimistotarvikkeita ja jopa elektroniikkaa. Varsin laaja tuotevalikoima siis! Pahoittelut tietämättömyydestäni ja kiitokset Kaisalle palautteesta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s